Bicara Allah..

Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. ~ Faathir; 28

Pesan Rasulullah..

“Para ulama adalah pewaris para nabi.” (HR Abu Dawud dan Tirmidzi dari Abu Darda’) Para ulama adalah pewaris para nabi. Bila risalah Islam ini disampaikan kepada umat manusia oleh Rasulullah Muhammad saw hingga menjadi rahmat bagi sekalian alam, maka demikianlah inti dari tugas para ulama.

Seminar Pengurusan Ibadah Qurban & PENYEMBELIHAN HALAL

Tarikh: 13 November 2010 (Sabtu) Masa: 8.30 pagi - 12.30 tghri
Tempat: Masjid Wilayah Persekutuan, Jln Duta KL
Anjuran Bersama: Persatuan Ulama' Malaysia Caw Wilayah Persekutuan , JAWI & Masjid Wilayah Persekutuan


TAJUK PEMBENTANGAN:

Kertas Kerja 1:
PERLAKSANAAN PENGURUSAN IBADAH QURBAN MENURUT SYARA'
- Oleh Dr Luqman Hj Abdullah (Pengerusi PUM WP)

Kertas Kerja 2:
PENYEMBELIHAN BINATANG DALAM ISLAM
- Oleh Us Abd Halim Zakaria (AJK PUM WP)

Kertas Kerja 3:
BIOSEKURITI DALAM PENGENDALIAN DAGING QURBAN
- Oleh En Tuan Syed Abd Rahim bin Syed Abd Rashid
(Bekas Pegawai Jab Perkhidmatan Vaterinar)



Pendahuluan

Saban tahun apabila tibanya musim Ibadah Qurban, seringkali timbul pelbagai persoalan hukum dan permasalahan tentangnya. Tidak kurang yang masih salah-faham dalam memahami konsepnya dan tidak kurang pula yang meremehkan isu-isu yang melibatkan kesempurnaan pelaksanaan pengurusannya.

Bahkan ibadah qurban yang sepatutnya dijadikan amalan mulia untuk mengukuh hubungan persaudaraan itu, kadangkala dicemari dengan pelbagai pertelingkahan dan perselisihan yang mencacatkan kesempurnaan ibadah. Tidak kurang pula yang kurang meneliti aspek keselamatan makanan dan kesihatan dalam pengendalian daging qurban sehingga menyebabkan risiko penyakit.

Sebenarnya semua itu dapat dielakkan sekiranya penguasaan ilmu itu dijadikan agenda penting dalam pengurusan ibadah qurban. Justeru seminar ini akan berusaha memberi input penting dalam memastikan ibadah qurban itu diurus dengan sempurna bagi mencapai hikmah yang terdapat padanya.

Objektif Program:
Meningkatkan kefahaman tentang cara pengurusan ibadah qurban menurut syara’.
Meningkatkan kefahaman tentang cara pengendalian haiwan qurban menurut Islam.
Meningkatkan kesedaran tentang keperluan mengendalikan daging qurban berdasarkan standart keselamatan makanan semasa bagi mengelak sebarang bentuk kemudaratan.

Penyertaan:

Terbuka kepada semua masyarakat awam khusus untuk masjid dan surau dan pihak-pihak yang terlibat dalam pengurusan ibadah qurban.

Yuran Sumbangan:

RM 10: Pelajar / RM 20: masyarakat awam / RM50: wakil organisasi
(termasuk bahan pengisian dan makan minum)


Maklumat Lanjut & Penyertaan:
Sila hubungi (sms @ tel) ke talian 013-671 4932 / 012-662 5681




Sabda Nabi SAW yang bemaksud:
Tidak ada amalan yang dilakukan manusia pada Hari Raya Korban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih) binatang qurban. Sesungguhnya binatang qurban itu datang pada Hari kiamat nanti bersama tanduk, kuku dan bulunya, dan Allah memberi pahala ibadat qurban itu sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Oleh itu ikhlaskanlah qurbanmu.”
(Riwayat At-Termizi dan Ibnu Majah


0 comments:

Post a Comment



 

Radio

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent