Bicara Allah..

Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. ~ Faathir; 28

Pesan Rasulullah..

“Para ulama adalah pewaris para nabi.” (HR Abu Dawud dan Tirmidzi dari Abu Darda’) Para ulama adalah pewaris para nabi. Bila risalah Islam ini disampaikan kepada umat manusia oleh Rasulullah Muhammad saw hingga menjadi rahmat bagi sekalian alam, maka demikianlah inti dari tugas para ulama.

OUTREACH DAKWAH


Baru-baru ini pada 30 Oktober, Persatuan Ulama Malaysia Wilayah bersama JAWI , LANDAS dan ahli kariah Surau Al-Firdaus Flat Sri Penara telah meluangkan masa dari jam 10.00 malam hingga 2.30 pagi untuk menjalankan Outreach Dakwah di sekitar Tasik Permaisuri, Bandar Permaisuri Cheras.

Outreach Dakwah ialah aktiviti yang dilakukan dengan turun ke lapangan untuk bertemu warga masyarakat yang memerlukan pertolongan seperti Penagih Dadah, Pelacur, Mak Nyah, Penghidu Gam, Peminum Arak dan lain-lain. Rata-rata mereka adalah di kalangan remaja Islam.



Memberi salam, bersembang, memberi nasihat, perkongsian masalah serta memujuk adalah merupakan antara pendekatan yang dilakukan sepanjang aktiviti ini. Pendekatan lembut diberikan penekanan kerana pendekatan ini mampu memikat golongan ini dan membuka ruang perkongsian serta mencungkil masalah mereka.

Sepanjang aktiviti ini, beberapa pasangan Couple telah ditemui dan diberikan nasihat secara berasingan. Ada di antara mereka yang terdiri daripada anggota polis, tentera, pelajar, pekerja kilang dan remaja bawah umur. Turut ditemui beberapa pasangan gay di sekitar tasik ini. Menurut beberapa orang penduduk & penjaja di kawasan itu, tasik ini sudah menjadi ’sarang’ pasangan couple & gay pada setiap malam.


Ada sekumpulan remaja bermotor yang lari apabila melihat aktivis Outreach Dakwah yang menuju ke arah mereka. Di tempat mereka berkumpul itu, dijumpai 6 jenis arak termasuk 1 tin yang belum sempat dibuka penutupnya. Di kawasan yang lain, aktivis Outreach juga menemui beberapa kondom di celah pokok besar di kawasan remaja bercouple.




Aktiviti ini bukan sahja dilakukan pada hujung minggu, bahkan di hari bekerja juga dan di siang hari.


0 comments:

Post a Comment



 

Radio

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent