Bicara Allah..

Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. ~ Faathir; 28

Pesan Rasulullah..

“Para ulama adalah pewaris para nabi.” (HR Abu Dawud dan Tirmidzi dari Abu Darda’) Para ulama adalah pewaris para nabi. Bila risalah Islam ini disampaikan kepada umat manusia oleh Rasulullah Muhammad saw hingga menjadi rahmat bagi sekalian alam, maka demikianlah inti dari tugas para ulama.

JOM GERAKAN SUBUH 10 APRIL !!



“Solat Subuh merupakan pengukur nilai sebuah umat. Umat yang lalai akan solat Subuh berjamaah, adalah umat yang tidak berhak mendapat kejayaan, akan tetapi berhak untuk diganti dengan umat yang lain. Umat yang menjaga solat Subuh secara berjamaah adalah umat yang berhak untuk tegak kokoh di muka bumi !”
Sabda Rasululullah SAW yang bermaksud:
“Tidak ada Solat yang amat berat untuk dilaksanakan oleh orang Munafik melainkan Solat Isya’ dan Subuh. Sekiranya mereka tahu kelebihan ganjaran pahala yang ada dalam Solat tersebut pasti mereka akan hadir untuk melaksanakannya walaupun dalam keadaan merangkak” – Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim


“Barangsiapa yang melaksanakan Solat Subuh berjemaah pasti mendapat jaminan perlindungan daripada Allah” – Hadis Sahih Riwayat Muslim


KAMI MERINDUKAN:
Kami merindukan suatu hari, dimana masjid dipenuhi kaum muslimin. Mereka berusaha pergi ke rumah Allah swt dengan penuh suka cita, menunggu azan Subuh dengan penuh kerinduan. Dari belakang muadzin, mereka menjawab lantunan azan yang berkumandang, penuh penghayatan. Mereka itu berada dalam pertemuan dengan Allah swt.
Kami merindukan datangnya suatu hari, saat seorang muslim begitu menyesal dan sangat merasa sedih, gara-gara tertinggal solat Subuh, sekali saja. Itu karena ia merasa kehilangan suatu yang benar-benar bernilai, lebih mahal dari dunia dan seisinya.
Kami merindukan suatu hari, saat mendapati agama Allah swt adalah agama bagi seluruh penduduk di muka bumi. Syariat Allah swt merupakan syariat yang menjadi landasan hukum bagi orang-orang berilmu. Kegelapan akan sirna, berganti cahaa keadilan dan kebenaran.
Kami merindukan itu semua. Dan, kami meyakini bahwa kenyataannya yang kita alami hari ini, sebelumnya adalah mimpi kemarin-kemarin. Sebagaimana kami meyakini, bahwa apa yang kita cita-citakan hari ini, akan terwujud esok hari, Insya Allah.
Kami merindukan suatu hari, saat melihat semua harapan menjadi kenyataan yang dapat kami lihat dengan mata kepala sendiri.

Oleh:
Sekretariat Gerakan Subuh Wilayah Persekutuan

0 comments:

Post a Comment



 

Radio

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent